REGULAMIN
porządku domowego


I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1.

Budynki i ich otoczenie oraz wszelkie urządzenia w osiedlach spółdzielczych są własnością prywatną wszystkich członków. W interesie wszystkich mieszkańców winny one być utrzymane w należytym stanie i otoczone troskliwą opieką Administracji Osiedla, organów samorządu mieszkańców oraz ogółu mieszkańców.

§ 2.

Postanowienia regulaminu mają na celu ochronę mienia Spółdzielni, zapewnienia czystości, ładu i porządku w budynkach i ich otoczeniu, podnoszenie estetyki osiedla oraz zapewnienie warunków zgodnego współżycia mieszkańców.

II. UTRZYMANIE CZYSTOŚCI, PORZĄDKU, HIGIENY I ESTETYKI W BUDYNKACH ORAZ ICH OTOCZENIU

§ 3.

Prace związane z utrzymaniem czystości i porządku w pomieszczeniach ogólnych budynków oraz w ich otoczeniu wykonują zatrudnieni w Spółdzielni sprzątacze. Do obowiązków sprzątaczy należy w szczególności:

- sprzątanie chodników, terenu przylegającego do budynku oraz pomieszczeń ogólnego użytku np. korytarzy piwnicznych, wózkarni, itp.,

- mycie okien w pomieszczeniach gospodarczych i korytarzach piwnicznych oraz drzwi wejściowych do budynku,

- usuwanie z chodników śniegu, lodu oraz zapobieganie powstawania gołoledzi przez stosowanie środków zapobiegających temu zjawisku.

§ 4.

1. Do obowiązków mieszkańców należy utrzymanie mieszkania w należytym stanie czystości i higieny.

2. Wszyscy mieszkańcy powinni przestrzegać czystości na klatkach schodowych, korytarzach, piwnicach i pomieszczeniach wspólnie użytkowych, garażach oraz na zewnątrz budynków.

3. Wszyscy mieszkańcy zobowiązani są do utrzymania czystości na klatkach schodowych poprzez solidarne cotygodniowe zamiatanie i zmywanie schodów, podestów tj. kondygnacji na której usytuowane jest mieszkanie - zgodnie z harmonogramem ustalonym przez Administrację Osiedla. W czasie trwania dyżuru należy również podlewać kwiaty znajdujące się na klatce schodowej.

4. Nie należy wyrzucać przez okna i drzwi balkonowe jakichkolwiek śmieci, odpadów, niedopałków, itp.

5. Do muszli klozetowej nie wolno wrzucać śmieci, waty, kości, szmat, zapałek, itp. W razie zapchania rur użytkownicy lokali położonych ponad miejscem zapchania rur zostaną obciążeni kosztami oczyszczania.

6. Śmieci i odpadki należy wynosić do śmietników i pojemników usytuowanych na terenie osiedla. W przypadku rozsypania wynoszonych śmieci lub rozlania na klatkach schodowych płynów, użytkownik obowiązany jest uprzątnąć zanieczyszczony teren.

7. Nie należy wrzucać do ogólnych pojemników na śmieci makulatury i chleba a składować je w miejscach do tego przeznaczonych.

8. W przypadku selektywnej zbiórki śmieci, użytkownik zobowiązany jest dokonać segregacji i śmieci wrzucić do odpowiednich pojemników ustawionych na terenie osiedla.

§ 5.

Trzepanie dywanów, chodników, itp. może odbywać się wyłącznie w miejscach na ten cel przeznaczonych w godzinach od 800 do 2000. Nie wolno trzepać i czyścić dywanów, pościeli, ścierek, itp. na balkonach, klatkach schodowych i z okien.

§ 6.

1. Opiekę nad trawnikami, kwietnikami, krzewami i drzewami powinni sprawować wszyscy mieszkańcy osiedla.

2. Podlewanie kwiatów na balkonach powinno odbywać się z umiarem, tak aby woda nie ściekała po murze, nie niszczyła elewacji, nie zabrudzała położonych niżej okien i balkonów.

3. Na balkonach i loggiach nie należy przechowywać przedmiotów oszpecających wygląd domu.

4. Niedopuszczalne jest umieszczanie przez mieszkańców na klatkach schodowych i korytarzach piwnicznych żadnych przedmiotów, jak: rowerów, motocykli, wózków dziecięcych, itp.

§ 7.

1. Z pralek domowych należy korzystać w sposób nie zakłócający spokoju sąsiadów. Zabrania się używania pralek w godzinach od 2200 do 600.

2. Z pralni ogólnej może korzystać każdy użytkownik.

3. Z urządzeniami pralni należy obchodzić się z należytą starannością, aby nie spowodować uszkodzenia.

4. Po zakończeniu prania, należy pomieszczenie pralni sprzątnąć, a klucz od pralni przekazać tego samego dnia następnemu z użytkowników.

5. W pralni nie należy prać w celach zarobkowych.

6. Suszyć pranie w specjalnie na ten cel przeznaczonych pomieszczeniach (suszarniach).

7. Suszarnia służyć powinna wyłącznie do suszenia prania i nie wolno tam przechowywać żadnych przedmiotów (np. pralek), mebli, rowerów, itp.

8. Suszenie prania na trawnikach i terenach zielonych jest zabronione.

III. BEZPIECZEŃSTWO POŻAROWE

§ 8.

1. W razie wybuchu pożaru, bez względu na jego rozmiar, należy natychmiast zawiadomić straż pożarną, Komisariat Policji i Administrację Osiedla. Fałszywe informowanie podlegają karze.

2. Dla zabezpieczenia swobodnego poruszania się w czasie akcji gaszenia pożaru - nie wolno zastawiać korytarzy i przejść piwnicznych meblami, wózkami, motocyklami, itp.

3. W piwnicach nie wolno przechowywać materiałów łatwopalnych i motocykli z benzyną.

4. Palenie papierosów i używanie niezabezpieczonego ognia na klatkach schodowych oraz w piwnicach jest zabronione.

5. Wszelkie instalacje elektryczne mają być utrzymane w dobrym stanie izolacyjnym w celu zapobieżenia przed zwarciem.

IV. PODSTAWOWE NORMY WSPÓŁŻYCIA SPOŁECZNEGO MIESZKAŃCÓW

§ 9.

1. Warunkiem zgodnego współżycia wszystkich mieszkańców osiedla (domu) jest wzajemna pomoc i poszanowanie spokoju.

2. Dzieci powinny bawić się w miejscach na ten cel przeznaczonych. Należy przestrzegać, aby dzieci nie bawiły się obok śmietników, na klatkach schodowych i korytarzach piwnicznych. Za niewłaściwe zachowanie się dzieci - jak brudzenie ścian, hałasowanie, niszczenie urządzeń i instalacji w budynkach oraz niszczenie zieleni - odpowiedzialni są rodzice.

3. Na terenie osiedla (domu) w godzinach od 2200 do 600 obowiązuje cisza.

§ 10.

1. Trzymanie w mieszkaniach psów, kotów i innych zwierząt jest dopuszczalne, o ile zwierzęta te nie zagrażają zdrowiu oraz nie zakłócają spokoju, a ich posiadacze są w stanie zagwarantować im odpowiednią opiekę i przestrzegać wymogów sanitarno-porządkowych.

2. Psy należy wyprowadzać na smyczy poza obręb domu, ze względu na możliwość zanieczyszczenia terenu przydomowego oraz na bezpieczeństwo innych osób. Ze względów na szkody dokonywane przez psy w zieleni, w kwiatach i krzewach, spuszczanie ich ze smyczy na terenach osiedli jest niedopuszczalne.

3. Za wszystkie szkody spowodowane przez psy w budynku i ich otoczeniu, a zwłaszcza na terenach zielonych - odpowiadają ich posiadacze.

4. Osoby posiadające psa obowiązane są do usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez psa na klatce schodowej lub w innych pomieszczeniach budynku służących do wspólnego użytku.

5. Ze względu na bezpieczeństwo mieszkańców, osoby posiadające psy obowiązane są bezwzględnie przestrzegać przepisów dotyczących zasad postępowania w razie wystąpienia choroby zakaźnej psa.

6. Na terenie domu i osiedla zabrania się hodowli wszelkich zwierząt użytkowych (np. królików, kur, itp.).

7. O każdym przypadku choroby zakaźnej lub jej podejrzeniu należy niezwłocznie zawiadomić właściwą Stację Sanitarno-Epidemiologiczną i Administrację Osiedla.

§ 11.

1. Parkowanie motocykli i samochodów jest dopuszczalne w miejscach wyznaczonych przez Administrację Osiedla. O ile takich miejsc nie wyznaczono, parkować pojazdy wolno tam, gdzie nie utrudnia to komunikacji, nie powoduje niszczenia zieleni i chodników. Zapuszczanie silników w celach kontrolnych lub naprawczych w godzinach porannych, wieczornych i nocnych jest zabronione.

2. Motocykli, skuterów, motorowerów i rowerów nie wolno przechowywać na klatkach schodowych ani w korytarzach piwnic.

3. Zabrania się na terenie osiedla jeżdżenia po chodnikach i ciągach dla pieszych motocyklami, motorowerami, samochodami, itp.

V. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 12.

Szafki reklamowe i szyldy oraz anteny na terenie osiedla mogą być instalowane po uprzednim otrzymaniu zezwolenia Administracji.

§ 13.

1. Użytkownicy mieszkań zobowiązani są do przestrzegania przepisów meldunkowych.

2. Zamieszkiwanie w lokalu osób nie objętych przydziałem jest możliwe pod warunkiem uzyskania pisemnej zgody Zarządu Spółdzielni i tymczasowym zameldowaniu.

§ 14.

Rozpatrywanie skarg i wniosków dotyczących pracy sprzątaczy i konserwatorów należy do kompetencji Administracji Osiedla. Rozpatrywanie skarg i wniosków ogólnych pracy Administracji Osiedla należy do kompetencji Zarządu.

§ 15.

Administracja Osiedla zobowiązana jest informować mieszkańców o bieżących wydarzeniach, np. termin usunięcia awarii, przeglądów budynków, itp. W tym celu na każdej klatce schodowej budynku zawieszone tablice informacyjne. Niedopuszczalne jest przyklejanie ogłoszeń informacji do ścian i drzwi wejściowych budynku.

§ 16.

W stosunku do użytkowników lokali nie przestrzegających postanowień niniejszego regulaminu - Zarząd Spółdzielni może stosować sankcje (upomnienia i nagany). W razie uporczywego i złośliwego przekroczenia postanowień niniejszego regulaminu - Zarząd Spółdzielni może kierować wnioski o ukaranie do właściwych organów lub składać wnioski do Rady Spółdzielni o wykluczenie członka ze Spółdzielni.

§ 17.

Regulamin niniejszy został uchwalony przez Radę Nadzorczą Spółdzielni w dniu 28.11.1996 r. z mocą obowiązującą od dnia 29.11.1996 r.

 

       Sekretarz RN                                                              Przewodniczący RN

Mł.S.M. w Suwałkach                                                        Mł.S.M. w Suwałkach

 

Niniejszy regulamin został przyjęty przez Radę Nadzorczą Młodzieżowej Spółdzielni Mieszkaniowej w Suwałkach Uchwałą Nr 15/96 z dnia 28.11.1996 r.

 

Spis aktów prawnych