REGULAMIN I. POSTANOWIENIA OGÓLNE § 1. Budynki i ich otoczenie oraz wszelkie urządzenia w osiedlach spółdzielczych są własnością prywatną wszystkich członków. W interesie wszystkich mieszkańców winny one być utrzymane w należytym stanie i otoczone troskliwą opieką Administracji Osiedla, organów samorządu mieszkańców oraz ogółu mieszkańców. § 2. Postanowienia regulaminu mają na celu ochronę mienia Spółdzielni, zapewnienia czystości, ładu i porządku w budynkach i ich otoczeniu, podnoszenie estetyki osiedla oraz zapewnienie warunków zgodnego współżycia mieszkańców. II. UTRZYMANIE CZYSTOŚCI, PORZĄDKU, HIGIENY I ESTETYKI W BUDYNKACH ORAZ ICH OTOCZENIU § 3. Prace związane z utrzymaniem czystości i porządku w pomieszczeniach ogólnych budynków oraz w ich otoczeniu wykonują zatrudnieni w Spółdzielni sprzątacze. Do obowiązków sprzątaczy należy w szczególności: - sprzątanie chodników, terenu przylegającego do budynku oraz pomieszczeń ogólnego użytku np. korytarzy piwnicznych, wózkarni, itp., - mycie okien w pomieszczeniach gospodarczych i korytarzach piwnicznych oraz drzwi wejściowych do budynku, - usuwanie z chodników śniegu, lodu oraz zapobieganie powstawania gołoledzi przez stosowanie środków zapobiegających temu zjawisku. § 4. 1. Do obowiązków mieszkańców należy utrzymanie mieszkania w należytym stanie czystości i higieny. 2. Wszyscy mieszkańcy powinni przestrzegać czystości na klatkach schodowych, korytarzach, piwnicach i pomieszczeniach wspólnie użytkowych, garażach oraz na zewnątrz budynków. 3. Wszyscy mieszkańcy zobowiązani są do utrzymania czystości na klatkach schodowych poprzez solidarne cotygodniowe zamiatanie i zmywanie schodów, podestów tj. kondygnacji na której usytuowane jest mieszkanie - zgodnie z harmonogramem ustalonym przez Administrację Osiedla. W czasie trwania dyżuru należy również podlewać kwiaty znajdujące się na klatce schodowej. 4. Nie należy wyrzucać przez okna i drzwi balkonowe jakichkolwiek śmieci, odpadów, niedopałków, itp. 5. Do muszli klozetowej nie wolno wrzucać śmieci, waty, kości, szmat, zapałek, itp. W razie zapchania rur użytkownicy lokali położonych ponad miejscem zapchania rur zostaną obciążeni kosztami oczyszczania. 6. Śmieci i odpadki należy wynosić do śmietników i pojemników usytuowanych na terenie osiedla. W przypadku rozsypania wynoszonych śmieci lub rozlania na klatkach schodowych płynów, użytkownik obowiązany jest uprzątnąć zanieczyszczony teren. 7. Nie należy wrzucać do ogólnych pojemników na śmieci makulatury i chleba a składować je w miejscach do tego przeznaczonych. 8. W przypadku selektywnej zbiórki śmieci, użytkownik zobowiązany jest dokonać segregacji i śmieci wrzucić do odpowiednich pojemników ustawionych na terenie osiedla. § 5. Trzepanie dywanów, chodników, itp. może odbywać się wyłącznie w miejscach na ten cel przeznaczonych w godzinach od 800 do 2000. Nie wolno trzepać i czyścić dywanów, pościeli, ścierek, itp. na balkonach, klatkach schodowych i z okien. § 6. 1. Opiekę nad trawnikami, kwietnikami, krzewami i drzewami powinni sprawować wszyscy mieszkańcy osiedla. 2. Podlewanie kwiatów na balkonach powinno odbywać się z umiarem, tak aby woda nie ściekała po murze, nie niszczyła elewacji, nie zabrudzała położonych niżej okien i balkonów. 3. Na balkonach i loggiach nie należy przechowywać przedmiotów oszpecających wygląd domu. 4. Niedopuszczalne jest umieszczanie przez mieszkańców na klatkach schodowych i korytarzach piwnicznych żadnych przedmiotów, jak: rowerów, motocykli, wózków dziecięcych, itp. § 7. 1. Z pralek domowych należy korzystać w sposób nie zakłócający spokoju sąsiadów. Zabrania się używania pralek w godzinach od 2200 do 600. 2. Z pralni ogólnej może korzystać każdy użytkownik. 3. Z urządzeniami pralni należy obchodzić się z należytą starannością, aby nie spowodować uszkodzenia. 4. Po zakończeniu prania, należy pomieszczenie pralni sprzątnąć, a klucz od pralni przekazać tego samego dnia następnemu z użytkowników. 5. W pralni nie należy prać w celach zarobkowych. 6. Suszyć pranie w specjalnie na ten cel przeznaczonych pomieszczeniach (suszarniach). 7. Suszarnia służyć powinna wyłącznie do suszenia prania i nie wolno tam przechowywać żadnych przedmiotów (np. pralek), mebli, rowerów, itp. 8. Suszenie prania na trawnikach i terenach zielonych jest zabronione. III. BEZPIECZEŃSTWO POŻAROWE § 8. 1. W razie wybuchu pożaru, bez względu na jego rozmiar, należy natychmiast zawiadomić straż pożarną, Komisariat Policji i Administrację Osiedla. Fałszywe informowanie podlegają karze. 2. Dla zabezpieczenia swobodnego poruszania się w czasie akcji gaszenia pożaru - nie wolno zastawiać korytarzy i przejść piwnicznych meblami, wózkami, motocyklami, itp. 3. W piwnicach nie wolno przechowywać materiałów łatwopalnych i motocykli z benzyną. 4. Palenie papierosów i używanie niezabezpieczonego ognia na klatkach schodowych oraz w piwnicach jest zabronione. 5. Wszelkie instalacje elektryczne mają być utrzymane w dobrym stanie izolacyjnym w celu zapobieżenia przed zwarciem. IV. PODSTAWOWE NORMY WSPÓŁŻYCIA SPOŁECZNEGO MIESZKAŃCÓW § 9. 1. Warunkiem zgodnego współżycia wszystkich mieszkańców osiedla (domu) jest wzajemna pomoc i poszanowanie spokoju. 2. Dzieci powinny bawić się w miejscach na ten cel przeznaczonych. Należy przestrzegać, aby dzieci nie bawiły się obok śmietników, na klatkach schodowych i korytarzach piwnicznych. Za niewłaściwe zachowanie się dzieci - jak brudzenie ścian, hałasowanie, niszczenie urządzeń i instalacji w budynkach oraz niszczenie zieleni - odpowiedzialni są rodzice. 3. Na terenie osiedla (domu) w godzinach od 2200 do 600 obowiązuje cisza. § 10. 1. Trzymanie w mieszkaniach psów, kotów i innych zwierząt jest dopuszczalne, o ile zwierzęta te nie zagrażają zdrowiu oraz nie zakłócają spokoju, a ich posiadacze są w stanie zagwarantować im odpowiednią opiekę i przestrzegać wymogów sanitarno-porządkowych. 2. Psy należy wyprowadzać na smyczy poza obręb domu, ze względu na możliwość zanieczyszczenia terenu przydomowego oraz na bezpieczeństwo innych osób. Ze względów na szkody dokonywane przez psy w zieleni, w kwiatach i krzewach, spuszczanie ich ze smyczy na terenach osiedli jest niedopuszczalne. 3. Za wszystkie szkody spowodowane przez psy w budynku i ich otoczeniu, a zwłaszcza na terenach zielonych - odpowiadają ich posiadacze. 4. Osoby posiadające psa obowiązane są do usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez psa na klatce schodowej lub w innych pomieszczeniach budynku służących do wspólnego użytku. 5. Ze względu na bezpieczeństwo mieszkańców, osoby posiadające psy obowiązane są bezwzględnie przestrzegać przepisów dotyczących zasad postępowania w razie wystąpienia choroby zakaźnej psa. 6. Na terenie domu i osiedla zabrania się hodowli wszelkich zwierząt użytkowych (np. królików, kur, itp.). 7. O każdym przypadku choroby zakaźnej lub jej podejrzeniu należy niezwłocznie zawiadomić właściwą Stację Sanitarno-Epidemiologiczną i Administrację Osiedla. § 11. 1. Parkowanie motocykli i samochodów jest dopuszczalne w miejscach wyznaczonych przez Administrację Osiedla. O ile takich miejsc nie wyznaczono, parkować pojazdy wolno tam, gdzie nie utrudnia to komunikacji, nie powoduje niszczenia zieleni i chodników. Zapuszczanie silników w celach kontrolnych lub naprawczych w godzinach porannych, wieczornych i nocnych jest zabronione. 2. Motocykli, skuterów, motorowerów i rowerów nie wolno przechowywać na klatkach schodowych ani w korytarzach piwnic. 3. Zabrania się na terenie osiedla jeżdżenia po chodnikach i ciągach dla pieszych motocyklami, motorowerami, samochodami, itp. V. POSTANOWIENIA KOŃCOWE § 12. Szafki reklamowe i szyldy oraz anteny na terenie osiedla mogą być instalowane po uprzednim otrzymaniu zezwolenia Administracji. § 13. 1. Użytkownicy mieszkań zobowiązani są do przestrzegania przepisów meldunkowych. 2. Zamieszkiwanie w lokalu osób nie objętych przydziałem jest możliwe pod warunkiem uzyskania pisemnej zgody Zarządu Spółdzielni i tymczasowym zameldowaniu. § 14. Rozpatrywanie skarg i wniosków dotyczących pracy sprzątaczy i konserwatorów należy do kompetencji Administracji Osiedla. Rozpatrywanie skarg i wniosków ogólnych pracy Administracji Osiedla należy do kompetencji Zarządu. § 15. Administracja Osiedla zobowiązana jest informować mieszkańców o bieżących wydarzeniach, np. termin usunięcia awarii, przeglądów budynków, itp. W tym celu na każdej klatce schodowej budynku zawieszone tablice informacyjne. Niedopuszczalne jest przyklejanie ogłoszeń informacji do ścian i drzwi wejściowych budynku. § 16. W stosunku do użytkowników lokali nie przestrzegających postanowień niniejszego regulaminu - Zarząd Spółdzielni może stosować sankcje (upomnienia i nagany). W razie uporczywego i złośliwego przekroczenia postanowień niniejszego regulaminu - Zarząd Spółdzielni może kierować wnioski o ukaranie do właściwych organów lub składać wnioski do Rady Spółdzielni o wykluczenie członka ze Spółdzielni. § 17. Regulamin niniejszy został uchwalony przez Radę Nadzorczą Spółdzielni w dniu 28.11.1996 r. z mocą obowiązującą od dnia 29.11.1996 r.
Sekretarz RN Przewodniczący RN Mł.S.M. w Suwałkach Mł.S.M. w Suwałkach
Niniejszy regulamin został przyjęty przez Radę Nadzorczą Młodzieżowej Spółdzielni Mieszkaniowej w Suwałkach Uchwałą Nr 15/96 z dnia 28.11.1996 r.
|