Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr 68/2013 Rady Nadzorczej Młodzieżowej Spółdzielni Mieszkaniowej w Suwałkach z dnia 7 października 2013 r.

REGULAMIN

rozliczania kosztów zużycia wody i odprowadzenia ścieków oraz podgrzania wody w Młodzieżowej Spółdzielni Mieszkaniowej w Suwałkach


 

Podstawa prawna:

1. Ustawa z dnia 07.06.2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (Dz. U. nr 123 z 11 lipca 2006 r. poz. 858, z późniejszymi zmianami).

2. Ustawa z dnia 06.05.2013 r. Prawo o miarach (Dz. U. z 13 września 2013 r. poz. 1069).

3. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16.08.1999 r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych (Dz. U. nr 74 z 1999 r. poz. 836 wraz z późniejszymi zmianami).

4. Umowa o dostawę wody i odprowadzenie ścieków zawarta pomiędzy Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o. o. w Suwałkach a Młodzieżową Spółdzielnią Mieszkaniową w Suwałkach.

5. Statut Młodzieżowej Spółdzielni Mieszkaniowej w Suwałkach.

6. Uchwały Rady Nadzorczej Spółdzielni.

7. Ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych z 15.12.2000 r. (z późniejszymi zmianami).

I. Postanowienia ogólne

§ 1.

Niniejszy Regulamin obowiązuje Młodzieżową Spółdzielnię Mieszkaniową w Suwałkach, zwaną dalej Spółdzielnią oraz użytkowników lokali, korzystających ze zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzenie ścieków oraz w wodę podgrzaną.

§ 2.

Użyte w regulaminie określenia oznaczają:

1. Użytkownik lokalu - osoba fizyczna lub prawna posiadająca jeden z tytułów prawnych do lokalu :

a) spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu,

b) spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu,

c) prawo odrębnej własności lokalu,

d) najem lokalu na podstawie zawartej umowy,

e) osoba fizyczna lub prawna, czasowo nie posiadająca tytułu prawnego do zajmowanego lokalu.

2. Mieszkaniec - każda osoba zamieszkała w lokalu.

3. Wodomierz główny - przyrząd pomiarowy mierzący ilość dostarczonej wody do budynku, zainstalowany na przyłączu wodociągowym. Według jego wskazań Spółdzielnia rozlicza się z Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o.

4. Wodomierz indywidualny - przyrząd pomiarowy mierzący ilość dostarczonej wody zimnej oraz wody podgrzanej do lokalu.

5. Okres rozliczeniowy - trzy miesiące.

6. Ryczałt - zużycie 12,00 m3 wody (w tym 4,00 m3 wody podgrzanej) i odprowadzenie 12,00 m3 ścieków na każdą zamieszkałą osobę w lokalu.

7. Zużycie wody - suma zużytych ilości m3 wody zimnej i wody podgrzanej.

8. Zaliczka miesięczna - należność na poczet zużycia wody, odprowadzenia ścieków i podgrzania wody.

9. Rozliczenie zużycia wody - dokument przedstawiający wyliczenie należności za zużycie wody i odprowadzenie ścieków oraz podgrzanie wody za dany okres rozliczeniowy.

10. Rozbieżności bilansu wody w nieruchomości - różnica wody pomiędzy wskazaniem wodomierza głównego a sumą wskazań wodomierzy indywidualnych odbiorców w danej nieruchomości.

11. Nieruchomość - budynek lub grupa budynków rozliczana z jednego wodomierza.

12. Odczytujący - osoba upoważniona przez Spółdzielnię do odczytów wskazań wodomierzy, kontroli urządzeń i ich zabezpieczeń, sprawdzenia prawidłowego działania wodomierzy poprzez chwilowe uruchomienie poboru wody.

§ 3.

Ceny wody i odprowadzenia ścieków:

1. Cena za 1 m3 zimnej wody i 1 m3 odprowadzenia ścieków ustalana jest przez właściwy organ zgodnie z Ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków.

2. Cena za 1 m3 podgrzania wody ustalana jest przez Zarząd Spółdzielni.

II. Zasady rozliczeń zużycia wody i odprowadzenia ścieków

§ 4.

1. Rozliczenie kosztów zużycia i podgrzania wody jest dokonywane oddzielnie dla każdej nieruchomości. Ilość odprowadzanych ścieków jest równa ilości zużytej wody w danym okresie.

2. Dostawca wody raz w miesiącu obciąża każdą nieruchomość za zużycie wody i odprowadzenie ścieków na podstawie odczytów wodomierzy głównych w budynku.

§ 5.

Rozliczanie zużycia wody i odprowadzenia ścieków w mieszkaniach z zainstalowanymi licznikami wody.

1. Podstawą płatności za zużycie wody i odprowadzenie ścieków oraz podgrzanie wody są wskazania indywidualnych wodomierzy.

2. Za zużycie wody i odprowadzenie ścieków oraz podgrzanie wody ustalana jest miesięczna zaliczka, która rozliczana będzie w okresach trzech miesięcy.

3. Miesięczna zaliczka ustalana jest na podstawie średniomiesięcznej wielkości zużycia wody zimnej i podgrzanej z roku poprzedniego w danym lokalu oraz na podstawie obowiązujących opłat za podgrzanie wody, dostawę wody oraz odprowadzenie ścieków. Zmiana wysokości zaliczki w trakcie roku następuje wraz ze zmianą stawek opłat.

4. W przypadku braku zużycia za podstawę ustalenia miesięcznej zaliczki przyjmuje się szacunkowo: zużycie wody – 12 m3 wody (w tym za podgrzanie – 4 m3 wody).

5. Użytkownik na poczet należności za zużycie zimnej wody, odprowadzenie ścieków i podgrzanie wody wnosi zaliczki miesięczne łącznie z innymi opłatami eksploatacyjnymi.

6. W przypadku wystąpienia niedopłaty po rozliczeniu trzech miesięcy – kwotę niedopłaty należy uiścić wraz z najbliższą opłatą eksploatacyjną.

7. W przypadku wystąpienia nadpłaty po rozliczeniu trzech miesięcy – kwotę nadpłaty należy uwzględnić przy najbliższej opłacie eksploatacyjnej.

8. W przypadku zbycia lokalu w trakcie okresu rozliczeniowego, wszelkie skutki rozliczenia przejmuje następca.

9. W przypadku przekazania lokalu na rzecz Spółdzielni dokonuje się odczytu i rozliczenia zużycia wody i odprowadzenia ścieków oraz podgrzania wody w dacie przekazania lokalu.

§ 6.

W lokalach mieszkalnych z zainstalowanymi indywidualnymi węzłami ciepła:

1. Miesięczna zaliczka obejmuje tylko zużycie wody i odprowadzenie ścieków. Pozostałe postanowienia § 5 Regulaminu stosuje się odpowiednio.

2. Miesięczna zaliczka na zużycie energii cieplnej w odniesieniu na 1 m2 powierzchni użytkowej lokalu obejmuje koszty podgrzania wody oraz centralnego ogrzewania i podlega rozliczeniu zgodnie z przyjętymi w Spółdzielni „Zasadami rozliczenia energii cieplnej”.

§ 7.

1. Odczyt wodomierzy indywidualnych dokonywany jest przez osoby upoważnione przez Spółdzielnię w okresach co trzy miesiące.

2. O terminie odczytu użytkownicy powiadamiani są stosownym ogłoszeniem wywieszonym na klatce schodowej z wyprzedzeniem dwóch dni.

3. Odczyty wodomierzy wykonywane są w zależności od typu zamontowanych wodomierzy: w sposób elektroniczny – bez wchodzenia do lokalu lub fizyczny – z wejściem do lokalu.

4. Odczyty elektroniczne prowadzone są drogą radiową bez uprzedniego wywieszania ogłoszeń o terminach odczytu.

5. Rozliczenia zużycia wody i ustalonych zaliczek będą pozostawiane w skrzynkach pocztowych bez konieczności ich kwitowania.

6. Z uwagi na konieczność wystawiania faktur VAT za zużycie wody w lokalach użytkowych odczyty wodomierzy odbywają się co miesiąc – bez ustalania zaliczek.

7. W przypadku braku możliwości dokonania odczytu wodomierzy indywidualnych, osoba odczytująca pozostawia informację o następnym terminie odczytu.

8. W przypadku gdy nie można dokonać odczytu wodomierzy indywidualnych w drugim terminie, rozliczenie nastąpi po kolejnym okresie rozliczeniowym.

§ 8.

Przypadki szczególne:

1. Jeżeli użytkownik nie udostępni lokalu do odczytu wodomierzy i sprawdzenia ich stanu technicznego przez dwa okresy wyznaczone do odczytu (dłużej niż 6 miesięcy), za trzeci okres Spółdzielnia naliczy zużycie wody według ustalonego ryczałtu do czasu udostępnienia lokalu do odczytu wodomierzy.

2. Ponowne rozpoczęcie rozliczania zużycia wody, ścieków i podgrzania wody według wskazań wodomierzy może nastąpić po zgłoszeniu przez użytkownika lokalu udostępnienia lokalu do odczytu. Zużycie wody według wodomierzy będzie wówczas rozliczone od dnia udostępnienia bez uwzględnienia wskazań wodomierzy za okres obciążenia według ryczałtu. W dniu udostępnienia lokalu stan wskazań wodomierzy indywidualnych będzie przyjęty jako stan początkowy.

3. W uzasadnionych przypadkach na wniosek użytkownika lokalu dopuszcza się dłuższy okres dokonania rozliczenia zaliczek.

4. W przypadku utrudnień odczytu i wymiany wodomierzy powstałych z winy użytkownika lokalu (np.: przeróbka instalacji bez zgody Spółdzielni, zabudowa wodomierzy, zwierzęta domowe), użytkownikowi naliczany będzie ryczałt z pominięciem wskazań wodomierzy, do czasu usunięcia przeszkody.

5. W przypadku stwierdzenia celowego naruszenia plomb lub celowej ingerencji w konstrukcję wodomierza, Spółdzielnia dokona niezwłocznej wymiany wodomierza a zużycie wody w lokalu rozliczy według obowiązującego ryczałtu począwszy od daty ostatniego odczytu do ponownego przyjęcia wodomierza do eksploatacji zgodnie z procedurą określoną w § 17. Koszty z tym związane pokrywa użytkownik.

§ 9.

1. W lokalach nieopomiarowanych a posiadających instalację wodno-kanalizacyjną zużycie zimnej wody, podgrzanie wody i odprowadzenie ścieków ustala się według ryczałtu na każdą zamieszkałą osobę.

2. W przypadku braku zameldowanych osób użytkownik obciążany będzie ryczałtem przypadającym na jedną osobę (dotyczy lokalu nieopomiarowanego).

3. Użytkownik wnosi opłatę ryczałtową za zużycie wody i odprowadzenie ścieków, jej podgrzanie wraz z opłatą eksploatacyjną.

§ 10.

1. Podlewanie ogródków przydomowych odbywa się na koszt zainteresowanego. Spółdzielnia na pisemny wniosek zainteresowanego wykona w tym celu dodatkowe przyłącze wodociągowe w piwnicy wraz z zainstalowaniem podlicznika w wodomierzu. Koszt wykonania instalacji i zamontowania wodomierza indywidualnego pokrywa osoba zainteresowana.

2. Użytkownik korzystający z dodatkowego przyłącza wymienionego w pkt. 1 będzie obciążany za wodę zgodnie ze wskazaniami wodomierza indywidualnego bez kosztów odprowadzania ścieków.

§ 11.

Rozliczanie wody w pralniach:

1. Spółdzielnia przekazuje pralnię na podstawie odrębnej umowy osobie, będącej opiekunem pralni. Opiekun pralni zobowiązany jest do udostępnienia pralni do odczytu wodomierzy.

2. Mieszkańcy, korzystający z pralni rozliczają się za zużycie wody z opiekunem pralni.

3. W przypadku braku opiekuna pralni Spółdzielnia likwiduje przyłącze wodociągowe. W tym przypadku pralnia może być przekazana na inne nieuciążliwe cele. Potrzebna jest na to pisemna zgoda wszystkich użytkowników lokali, którzy potencjalnie mogliby korzystać z pralni.

4. Rozliczenie za zużytą wodę i ścieki będzie wystawiane raz na trzy miesiące.

III. Obowiązki i prawa użytkowników lokali

§ 12.

Obowiązki użytkowników lokali:

1. Umożliwienie dostępu do wodomierzy indywidualnych w celu ich odczytu upoważnionym przez Spółdzielnię osobom.

2. Umożliwienie dostępu do wodomierzy indywidualnych w celu kontroli lub wymiany. Spółdzielnia nie pokrywa kosztów z tego tytułu (np. skucie glazury).

3. Umożliwienie upoważnionym przez Spółdzielnię osobom kontroli prawidłowości podłączeń wodociągowych w lokalu poprzez chwilowe uruchomienie zainstalowanych urządzeń (pralka, spłuczka, baterie) w celu sprawdzenia, czy ich pobór wody jest rejestrowany przez wodomierz indywidualny.

4. Udostępnienie lokalu do wykonania remontu, usunięcia awarii, przeglądu technicznego i innych koniecznych czynności, upoważnionym przez Spółdzielnię osobom.

5. Ochrona wodomierzy przed zniszczeniem, monitorowanie ich pracy.

6. Niezwłoczne zgłoszenie do Spółdzielni uszkodzenia lub awarii wodomierza w celu ustalenia faktycznej daty oraz przyczyny awarii lub uszkodzenia oraz niezwłocznej jego wymiany.

7. Ponoszone koszty rozbieżności bilansu wody w nieruchomości obciążają koszty eksploatacji i utrzymania lokali. Traktowane są jako koszty poniesione na gospodarcze zużycie wody np. do podlewania trawników, mycia klatek schodowych, itp.

8. W przypadku, gdy w lokalu przebywają zwierzęta, zamknięcie ich w oddzielnym pomieszczeniu na czas przebywania w lokalu pracowników technicznych lub osób upoważnionych przez Spółdzielnię. Odpowiedzialność za ewentualne skutki ataku zwierzęcia ponosi użytkownik lokalu.

9. Zgłoszenie do Spółdzielni zamiaru zdjęcia plomb lub zdemontowania wodomierzy w uzasadnionych sytuacjach, np.: podczas remontu mieszkania.

§ 13.

Prawa użytkowników lokali:

1. Każdy użytkownik, w przypadku wątpliwości co do prawidłowego pomiaru zużycia wody, ma prawo żądać wykonania ekspertyzy wodomierza w każdym czasie. Potrzebę sprawdzenia wodomierza użytkownik zgłasza na piśmie.

2. Złożenie zastrzeżenia, o którym mowa w ust. 1 nie zwalnia z obowiązku wnoszenia bieżących należności za zużytą wodę i odprowadzenie ścieków oraz podgrzanie.

3. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości działania wodomierza lokal rozliczony będzie od daty ostatniego odczytu według średniego zużycia wody ze wskazań wodomierzy w tym lokalu za okres ostatnich sześciu miesięcy.

4. W przypadku stwierdzenia, że wodomierz działa prawidłowo koszty ekspertyzy, wymiany i oplombowania wodomierza ponosi użytkownik.

IV. Obowiązki i prawa Spółdzielni

§ 14.

Do obowiązków Spółdzielni należy:

1. Dokonywanie odczytów wskazań wodomierzy indywidualnych w wyznaczonym terminie, sporządzanie rozliczenia zużycia wody zimnej i podgrzanej z uwzględnieniem zaliczek i przekazywanie ich użytkownikowi lokalu poprzez wrzucenie do skrzynek pocztowych (bez kwitowania).

2. Dokonywanie kontrolnych odczytów i kontrolowanie stanu technicznego urządzeń, tzn. czy plomby są nienaruszone, czy wodomierze prawidłowo mierzą pobór wody, czy nie ma „obejść” wodomierzy umożliwiających pobór wody bez pomiaru, czy nie ma uszkodzeń wodomierzy i innych nieprawidłowości.

3. Wymiana wodomierzy dla potrzeb legalizacji.

§ 15.

Spółdzielnia ma prawo:

1. Do dokonywania kontroli sprawności wodomierza poprzez chwilowe uruchomienie punktu poboru wody i stwierdzenia pomiaru wody przez wodomierz oraz przez oględziny zewnętrzne wodomierza. Koszty zużytej w tym celu wody pokrywa użytkownik.

2. W lokalu użytkownika w każdej chwili i bez podania przyczyn wymienić wodomierz na nowy.

V. Montaż i eksploatacja wodomierzy

§ 16.

1. Wodomierze indywidualne winny być montowane zgodnie z instrukcją wydaną przez producenta tych urządzeń oraz zapewniać pomiar zużytej wody we wszystkich ujęciach wody zainstalowanych w lokalu.

2. Wymiany wodomierzy na nowe z aktualną legalizacją dokonują osoby upoważnione przez Spółdzielnię.

3. O terminie wymiany celem legalizacji Spółdzielnia powiadamia użytkowników w formie wywieszenia przedmiotowej informacji na klatkach schodowych.

4. W przypadku braku zgody użytkownika lub gdy użytkownik nie zapewnia swobodnego dostępu do wodomierzy lokal traktowany będzie jako nieopomiarowany począwszy od wyznaczonej daty na pisemnym wezwaniu użytkownika do umożliwienia wymiany wodomierzy wystosowanym przez Spółdzielnię.

§ 17.

1. Warunkiem przyjęcia do eksploatacji wodomierzy indywidualnych jest sprawdzenie przez upoważnione służby Spółdzielni prawidłowości ich podłączenia, ważności plomb legalizacyjnych oraz założenie plomb montażowych.

2. Powyższe zostanie potwierdzone zapisem w protokole odbioru wodomierzy, zawierającym numer fabryczny i stan wodomierza oraz datę przyjęcia wodomierza do eksploatacji.

§ 18.

1. Na wodomierzu Spółdzielnia może zainstalować plombę kontrolną, wskazującą na działanie magnesu neodymowego. W tym przypadku użytkownik lokalu jest poinformowany o sposobie działania plomby oraz sposobie odczytania wskazań stwierdzających działanie w/w magnesu, co potwierdzi w protokole montażu plomby.

2. W przypadku stwierdzenia działania pola magnetycznego na plombę wymienioną w pkt. 1 lub jej uszkodzenia albo zerwania, stosuje się zapisy zawarte w § 8 pkt. 5 niniejszego regulaminu.

VI. Postanowienia końcowe

§ 19.

1. We wszystkich sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem obowiązuje Statut Spółdzielni.

2. Niniejszy Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia przez Radę Nadzorczą Młodzieżowej Spółdzielni Mieszkaniowej w Suwałkach z mocą obowiązującą od dnia 01 stycznia 2014 r.

3. Z dniem wejścia w życie niniejszego regulaminu traci moc § 7 i 8 „Regulaminu szczegółowych zasad rozliczania kosztów eksploatacji i utrzymania nieruchomości oraz ustalania wysokości opłat za używanie lokali w Młodzieżowej Spółdzielni Mieszkaniowej w Suwałkach” uchwalony przez Radę Nadzorczą MSM w Suwałkach w dniu 10.06.2013 r.

 

 

Spis aktów prawnych